jump to navigation

Social Media gebruik bij MLB-uitzendingen december 21, 2011

Posted by Joop Koppen in 4Square, Activatie, Branded content, Branding, Channel, Community, Facebook, Fun, Innovatie, Interactie, Marketing, MLB Network, Nieuwsbron, Onderzoek, second screen, Social media, Sportsponsoring, Tool.
trackback

Blogpost van Sportnext, 21 december 2011

Dat social media bij veel Amerikaanse sportzenders  een vast onderdeel uitmaken mag inmiddels geen geheim meer zijn. Tijdens de winterstop van het honkbal seizoen is MLB Network, Amerikaanse honkbal zender, aan het werk gegaan om social media een centraal onderdeel uit te laten maken van hun programmering. En ze letten niet op de kleintjes. Zo is er een ‘social area’ met 108 inch touchscreens waarmee de presentator in direct contact staat met de fans. En de aanpak van MLB Network heeft succes; inmiddels heeft de zender 98.000 volgers op twitter en 350.000 likes op Facebook.

Het Twitter en Facebook kanaal gebruikt MLB voornamelijk als push-kanaal waarbij zij de fans uitdagen tot een reactie en onderlinge conversatie. Jammer genoeg gebuikt de MLB redactie de zelfde berichten op Twitter als Facebook. In het voor seizoen heeft MLB in de “Fan Cave” antwoorden van volgers laten zien op een vraag die Twitter gesteld is. Zie het clipje hieronder.

MLB Network is sinds de oprichting in 2001 een voorloper geweest op het gebied van innovatie en digitale partnerships. De zender ziet social media als belangrijk platform om verbinding met de fans te creëren en ziet het daarnaast als een kans om direct feedback te krijgen van de kijkers. Zo kunnen zij nog scherper aansluiten bij de behoefte van de kijker. En hoe meer kijkers, hoe beter de adverteerders. Wat opvallend is in de aanpak van MLB Network is dat zij de fans inzetten om alle ins en outs over honkbal te vertellen. De tweets van fans worden opgepikt en live besproken in de studio, Onduidelijk is nog of in de social media stream een filter zit en of de berichten inderdaad real time op het scherm verschijnen.

Niettemin, een slimme manier om met behulp van de fans een grotere  fanbase te bouwen die mogelijk ook  commercieel interessant kan werken. Ik wacht met belangstelling af wanneer social media bij de Nederlandse sportprogrammering zijn intrede doet. De eerlijkheid gebied te zeggen, dat ik Mart Smeets nog nie direct voor 108 inch touchscreen zie staan. Maar zeg nooit nooit.

MLB Fan Cave Social Media and Broadcast Integration from Josh Holbreich on Vimeo.

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: