jump to navigation

NOC*NSF en Hyves introduceren de Sportwijzer maart 24, 2011

Posted by Joop Koppen in Activatie, Hyves, Interactie, Internet, NOC*NSF, Social media.
trackback

Beide partijen hebben een sportwijzer ontwikkeld voor zowel de sporter met en zonder een handicap. De doelstelling is om de Nationale sportweek te stimuleren en de breedte sport onder de aandacht te brengen.

Een leuk idee met een makkelijke manier van invullen met bij elk antwoord je avatar bij je antwoord.

Na het invullen van de Stemwijzer kwam als resultaat naar voren dat ik een handbal type ben met twee alternatieve sporten, basketbal en rugby.

Naast dat dit een leuke actie is zijn er ook een paar gemiste kansen van en door NOC*NSF en Hyves

  • Waarom zijn er geen sporthyve aangemaakt met een agenda voor activiteiten van deze sport
  • Op de sporthyve kunnen alles clubs staan waar je kunt kijken en sporten. Nu is een link naar Google aangemaakt
  • Als je de link gebruikt naar de officiële handbal Hyve kom ik op een algemene NOC*NSF pagina waar je altijd terecht komt als je naar de ‘officiële’ Hyve wil
  • Voor de sporter met een handicap is niet gekozen voor andere beelden bij de vervolg vragen

Als ik mij voor doe als iemand met een, been, handicap zittend in een rolstoel is mijn advies sport zeilen terwijl ik een balsport en fysiek contact heb aangegeven. de resultaten blijven natuurlijk altijd discutabel

Ik ben van menig dat je de mensen die de sportwijzer hebben ingevuld meer “aan de hand” moet nemen en meer ingangen tot te sport moet geven. Het is nu nog steeds erg makkelijk om af te haken met alle externe verwijzingen. Wil je meer de sporter aan je binden moet je de eerste stappen naar het sporten gezamenlijk doen, nu is dat nog te vrijblijvend.

Er is nog veel te winnen om Nederland aan het sporten te krijgen en de samenwerking tussen NOC*NSF en Hyves te activeren. Geef de personen die deze sportwijzer gebruiken het gevoel van het samen sporten. Dit geldt zeker voor de mensen die voor het eerst naar een club moeten om een sport te proberen, haal daarom zoveel mogelijk drempels weg.

Na een kort onderzoekje kwam ik terecht bij een commercieel initiatief, sportwijzer.nl, die een link legt tussen sporters en clubs. ik weet niet wat de reden is dat niet is samengewerkt met deze partij maar er is een duidelijke match tussen deze drie partijen. Op de site van Sportwijzer.nl is gekozen voor negen (9) sporten. (helaas geen updates meer sinds 2008)

Met mijn ervaring als projectleider van sport community’s wat ik dat het krijgen en laten zien van data belangrijk is, zeker als je de gebruikers van jouw tool wil behouden. Volgens mij zijn er partijen die voor alleen de bronvermelding de data willen leveren. En de mogelijkheid bestaat dat Hyves zelf al een hoeveelheid data heeft van sportclubs al zullen deze niet volledig up-to-date zijn en in handen zijn van leden en niet van de clubs.

Reacties»

1. Nynke - maart 29, 2011

sportwijzer.nl ken ik niet, maar voor de sporter met een beperking uit regio rotterdam zijn er meer mogelijkheden. http://www.sportenhandicap.nl is de website van SportMEE, Servicepunt Sport en Handicap. hier worden potentiele sporters geadviseerd en geinformeerd over sporten met een beperking en worden ze ook begeleidt naar de sport(verenging) die het meest passend is. maatwerk dus.
wat je in de blog benoemd is er dus wel, helaas nog niet landelijk…

Joop Koppen - maart 29, 2011

Wat een gemiste kans om deze link niet op te nemen in de sportwijzer.


Geef een reactie

