jump to navigation

“Uitgevers moeten conservatisme afschudden” september 24, 2009

Posted by Joop Koppen in advertentie omzet, Krant, Magazine, Marktonderzoek, Nieuwsbron.
trackback

advertentie krant De ‘gratis cultuur’ op internet is de oorzaak van de teruglopende inkomsten bij krantenuitgevers. De inkomsten uit advertenties en abonnementen liepen in 2008 terug met 0,2 procent naar 1,6 miljard euro. Het veranderende gedrag van de consumenten maakt dat de adverteerders het medium links laten liggen.

Adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) voorspelt een nog somberder beeld voor het huidig jaar in de ‘Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013‘. In 2009 zal er een daling zijn van 17 procent naar 1,35 miljard euro.

Naast het veranderende consumentengedrag en de adverteerders die uitwijken naar andere media, heeft de recessie de sector verder onder druk gezet.

Volgens Marieke van der Donk, mediaspecialist bij PwC, moeten kranten een andere tactiek volgen om te kunnen overleven. De uitgevers moeten businessmodellen ontwikkelen waarin online-, mobiele- en videoactiviteiten geïntegreerd worden.

De inkomsten uit print advertenties nemen in 2009 af met maar liefst 33 procent. De inkomsten uit digitale advertenties vertonen nog wel een stijging. De komende 5 jaar voorspelt PwC hier een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,4 procent.

De tijdschriftenmarkt moet er ook aan geloven. De inkomsten uit 2008, 972 miljoen, dalen dit jaar met 14,5 procent naar 831 miljoen euro, voorspelt PwC.

Met de verwachte oplagedaling bij de dagbladen (2 á 3 procent per jaar) en de advertentie-inkomsten die het hoge niveau van (717 miljoen euro) en 2007 (722 miljoen euro) niet meer zullen halen de komende 5 jaar, is het tijd voor een reset. Van der Donk adviseert uitgevers het conservatisme af te schudden: “Er is nog steeds een substantiële markt voor betaalde nieuwsdiensten. Stop met het gratis weggeven van unieke en relevante content, segmenteer op doelgroepen, zet het sterke krantenmerk neer in verschillende kanalen en investeer in databases die heel precies inzicht verschaffen in consumentengedrag.”

Ze vervolgt: “Maar nog belangrijker: sluit de vijand in de armen, werk meer samen met erkende digitale nieuwsaanbieders.” Zo ontwikkelt ‘concurrent’ Google momenteel een microbetalingssysteem waarmee uitgevers geld kunnen ontvangen voor premium artikelen.


Bron foto: Shot_by_Cam (CC), Emerce: Jannemiek Starkenburg

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: